Perakende Yeniliğini Şekillendiren Kavramlar ve Etkileri
Perakende sektöründe alışverişin etkileri
2030 yılına gelindiğinde, perakende sektöründe alışveriş deneyiminin bugün bulunduğu halinden daha farklı ve önemli konumda olması beklenmektedir.
Bankalar ve sigortacılar dahil olmak üzere İrlandalı finansal hizmet sağlayıcılar yani yeni nesil FinTech şirketlerinin geleneksel iş alanlarında yarattığı değişimler, yeni teknolojileri hızlandırıp, değişen tüketici alışveriş modellerini yeniden şekillendirmektedir.
1)Kendin Yap: Self- servis
Teknoloji, “Kendin Yap” alışveriş stiline ve ürünlerin erişimine, seçimine ve ödeme seçeneklerinin nasıl değişebileceğine yeni soluk getirecektir. Self-servis sistemi alışverişi daha eğlenceli kolay ve hızlı hale getirecektir.
• Etkileşim daha az, perakende daha yaygın hale gelecektir. Ürünlerinizi tedarik ederken, satış ekibiyle etkileşime girmenize gerek kalmayacak. Alışverişi gerçekleştiren kişiler, telefon veya parmak izi ile ödeme yapabileceklerdir.
• Geleneksel ödeme süreci değişecek. Satış ortakları yalnızca uzmanlıkları için bu süreçte bulanacaktır. Eğer uzmanlık gerekmiyor ise bir ortağa da ihtiyaç kalmayacaktır.
• Giyinme odasında interaktif aynalar. İnteraktif aynaların kullanıldığı giyinme odalarında alışveriş deneyimi gerçekleştiren müşteriler, satın alma eylemini gerçekleştirecekleri ürün hakkında bilgi sahibi olmak ve yeni bir talepte bulunmak için, bulundukları yerden ayrılmadan sipariş verebilecek, istekleri ürünleri satın alabileceklerdir.
• 7/24 Perakende mağazalar ile artık kural yok.
“Zaman ve rahatlık … Teknoloji aslında bunu tüketici için hızlandıran itici güç.”
—Whit Goodrich
CMO, Retail Card, Synchrony Financial
2)Akıllı veriler kullanarak özelleştirme sunmak
Müşteriler kendi istekleriyle daha fazla kişisel bilgi paylaştıkça, perakendecilerden daha iyi ürünler ve teklifler alabileceklerdir. Eski satın alma kurallarının tamamen değiştiği, yeni bir müşteri sadakati çağı başlayacaktır.
Perakendeciler, müşterilerini cep telefonları üzerinde bulunan RFID’den veya mağazaya girdikleri parmak izi tarayıcıları gibi biyometri sayesinde yakından tanıma fırsatına sahip olacaktır. Bu sayede perakendeciler, daha iyi ürün ve hizmet deneyimi sağyabilecektir. Kişileri ilgilendikleri ürünlere yönlendirebilecek ve telefonlarında yer alan profillerine gelen pop-up satış tekliflerini değerlendireceklerdir.
Evdeki chatbot cihazları ana akım haline gelecek ve daha aktif olacak – alışveriş yapmak için en iyi markalar ve en son teklifler hakkında tavsiyeler sunulacaktır.
Chatbot Nedir?
Chatbot bazı özel işlerinizi yaptırabileceğiniz, sohbet edebileceğiniz ve eğlence amaçlı konuşabileceğiniz algoritma bazlı bir yazılımdır. Satın alabileceğiniz chat bot örnekleri günümüzde mevcuttur. Bunlar: Amozon echo, google home asistant, ve benzeri siteler.
Üçüncü parti “dijital asistanlar” formunda tarafsız uzmanlar popüler hale gelecektir: Müşteriler görevlilerin taraflı görüşlerine güvenmek yerine dürüst görüşleri tercih edecektir. Esas olarak bir uygulamanın uzmanlarının oluşturduğu bu ağ, alışveriş yapanların ihtiyaçlarına göre düzenlenecektir.
Akıllı, bağlanabilir araba ve evler teknolojinin perakende olmayan örnekleridir.
“Fiziksel dünyada alışveriş yaparken gerçekten ihtiyacımız olan şey, kim olduğumuzu belirlemek ve böylece kendimizi bir satın alma işlemi ile ilişkilendirebilmektir. Bunu, bir mobil cihazın veya herhangi bir cihazın kullanmadan yapabilirsiniz, çünkü bizleri çeşitli biyometri tarafından ele geçirilebilen, kendi cihazımızı yapan kendi özgün fiziksel kimliğine sahibiz.”
-Wendy MacKinnon Keith
Founder, Digital Retail Apps
“Tüketicilerin daha sofistike olacağını düşünüyorum ve dijital yerli veya yeni doğan dijital nesilleri elde ettiğinizde, verilere para verilebilecek bir varlık olan varlıklarına bakacağız.”
-Ryan Matthews
Futurist, Black Monk Consulting
3)Eğlence ve Sorumluluk
Tuğla ve harç malzemeleri satan mağazalar gelecekte de var olacaklardır. Fakat bu mağazaların sayıları azalacaktır. Sadece ürünler için değil aynı zamanda orijinal marka deneyimleri sunan bir modelde ortaya çıkacak. İnsanlar doğası gereği toplumsaldır, fikirlerini paylaşabilmek ve eğlenebilecekleri bir yerde toplanmayı seçmektedir. Bu durum sadece parayla alakalı değil, güven inşa etmekle alakalıdır. Bu eğilimde bulunan perakendeciler ödüllendirilecektir.
• Bir mağazadaki 3D yazıcıdan kişiselleştirilmiş ürünler bastırabilirsiniz. Bu yöntem sadece kullanışlı değil aynı zamanda bilgiyi ve ürünü alacak olan müşteri ile de etkileşim sağlayacaktır.
• Eğlence ve deneyimi birleştirin. Perakende deneyimlerinize bir yenisi ekleyin.
• Yeni bir sanat dalını deneyimleyin. Alışveriş yapanlara, bir ürünün nasıl yapıldığını sıfırdan öğretin. Günümüzde en çok kullanılan, esnaf deneyimleri gelecekte önemini yitirmek yerine daha da popüler hale gelecektir.
• Yeni bir perakende uygulaması deneyimini keşfedin. Bu uygulamadan bir kıyafet seçin ve giyinme odasında yerinizi ayırtın. Böylelikle, zamandan tasarruf etmenin tadını çıkartın.
“İnsanlar eziyet çekiyor. Beğendikleri ürünleri göremeyen müşterilerin %47’si yardım istemeyecektir. Servis önemli olacaktır ve deneyimi istisna durumuna getiren araçlarla çalışanlara güç verme ihtiyacı duyulacaktır.”
Healey Cypher
Cofounder, Oak laps, Ins
“Peki soru şu; Eğer bir yere bir şeyler almak için gitmeye ihtiyacın yoksa, neden bir yere gitmeye ihtiyacımız var? Ve biz buna bir tür yüksek katılımlı “şeyler” diyoruz? Deneyim, tavsiye, danışma, eğlenme ve benzeri işlemlerin ötesine geçerek gerçek ilişkilere dönüştürülür.”
Ryan Mathews
Futurist, Black Monk Consulting
4)Markaların modernizasyonu
Yüksel katılımın gerçekleştiği kategorilerde, perakendeciler özel kalmaya devam edeceklerdir. Ancak, çeşitlilik daha önemli hale gelecektir. Bu düşünceyle birlikte alışveriş yapan kişiler Amerikan tüketiminin etrafında devrilme noktasına ulaşabileceklerdir. Çok fazla malzemeye sahip olma endişesi bazı şeylerden ziyade, tecrübe ve satın alma eğilimi yaratmaktadır. Tüketiciler, uzun bir süre çevre için endişe duymakla birlikte perakende satışlarının düzene sokulmasının, geleceği kolaylaştıracağına inanmaktadırlar.
• Markaların gelecekte sahip olmaları gereken güçlü bir “var olma nedeni” olmalıdır.
• Çevrimiçi çalışan perakendeciler aracılığıyla günlük malları tekrar sipariş edip, satın almak ve geleneksel anlayışın hakim olduğu tek mağazalı perakende mağazalarını ziyaret etme ihtiyacını ortadan kaldıracaktır.
“Topluma dahil olmak istemek, topluluğun bir parçası olmak istemek gibi bir karşıt eğilim var. Sosyal parça, deneyimimizi kökten değiştireceğine inandığımız şey “dedi.
Kristen Johnson
Futurist, Lowe’s Home Improvement
5) Talebe Göre Perakende: Şimdi istiyorum!
Gelişen teknoloji ile birlikte daha talepkar bir müşteri kitlesi oluşmuştur. Müşteriler, satın aldıkları ürünlerin hemen kullanılabilir olmasını istemektedir.
• Müşteri mağazaya değil, mağaza müşteriye gelecek. Kişilerin satın aldıkları ürünler, evlerine kargolanacak.
• Ana mağzalar ve ve abonelik hizmetleri ana akım haline gelecektir. Alışveriş eyleminde bulunan kişiler burada birden çok markayı bir arada görebileceklerdir.
• Herhangi bir ambalajlama sürecine girilmeden hızlı bir iade edilme süreci gerçekleştirilebilecek. Bu süreç yine kişileri mağazaya gitmesi gerekmeden bulundukları yerlere gönderilen araçlar sayesinde yürütülecek.
• Depolama seçeneği daha çekici hale gelecek. Ancak, bu sürecin biraz daha iyileştirilmesi gerekmektedir. Genellikle karşılaşılan alıcının mağazaya geldiğinde almak istediği ürünü bulamama durumuyla karşılaşmamalı.
• Envanter belgesi. Perakendecilerin hepsi envanterlerini her zaman, gerçek zamanlı olarak güncellemezler. Bu durum alıcının mağaza içerisinde boş gezmesine sebep olmaktadır. Gelecekte, alışveriş yapan kişiler arabalarına bindiklerinde aradıkları ürünün raf üzerindeki resmini görebilecekler.
“Sürücüsüz otomobiller, ürünlerin dronlar tarafından teslimatı gerçekleştirilmeye başlamadan çok daha önce hedefe ulaşacaktır. Süresiz otomobilleriniz olduğunda ve çeşitli teslimatlar yapmak için bu otomobillerin alanını kullanabilmek için paylaşım ekonomisine sahip olduğunuzda, daha yaygın yerlere dronlarla yapılan teslimatların biteceğini öngörüyorum.”
Wendy MacKinnon Keith
Founder, Digital Retail Apps
“Perakendenin geleceğinde en büyük ayırıcı kısım 3D yazıcının gelişimi oldu. ‘Ayağını yazıcıya tarat ve yeni bir ayakkabın olsun’. Daha önce olmadığı kadar hızlı ve ucuz olması tüketicilikte büyük bir kitle yaratacaktır.”
Courtney Gentleman
CMO, Payment Solutions, Synchrony Financial
“Gelecekte, alışveriş yapan kullanıcılar bir odanın resmini çekip mobilyalar ya da aksesuarlar gibi şeyler ekleyecek, duvarların rengini değiştirecekler. Bu teknoloji ve tüketici bakış açısı ile gerçeklikte çağ atlanmış olacaktır.”
John Williams
SVP, Marketing Innovation, Synchrony Financial
6-)Perakende ayağınıza geliyor. Ev ile mağaza arasındaki mesafe ortadan kalkacak.
• Sanal gerçeklik ve daha fazlası. Alışveriş eyleminde bulunan kişiler yeni bir arayüz sayesinde, evlerine almak istedikleri yeni bir eşyanın nasıl duracağını önceden görebilecekler.
• Evde servis.
• Talep üzerine satın alma. Tüm ürünlerin barkodlar veya QR kodları olacak ve bu ürünleri akıllı telefon uygulamasıyla tarayarak istediğiniz zaman ve mekanda seçtiğiniz ürünleri satın alabileceksiniz.
• 3D mağazacılık. Örneğin; çevrimiçi yaptığınız bir alışveriş esnasında seçtiğiniz ürünün üzerine tıkladığınızda, onu 3 boyutlu haliyle görebileceksiniz.
• Anında deneme. Alışverişçiler kendilerine ait bir perakende uygulaması yükleyebilir ve almak istedikleri ürünleri en gerçek haliyle görebilecekler.
“Yıkıcı dağıtım modelleri bazı şeylerin insanlara ulaşma yolunu değiştiriyor. Bir kişiye bir ürün almanın asıl süreçte çözmem gereken en büyük fırsat aynı zamanda da en çok endişe duyduğum bir noktadır.”
Kristen Johnson
Futurist, Lowe’s Home Improvement
“Neden tekrar bir şeyler değişti? Sadece bir resim çekip yükleyeceğiz. Kusursuz boyutlarda olacak. Bu sizin vücudunuzu, şeklinizi ve benzerini bilecek. Artık kot pantolonlarınız üzerinizde harika görünecek.”
Bart Schaller,
CMO, Synchrony Financial
Kişiselleştirilen Katılım İle Geleceğe Odaklanma
Günümüzde perakende neredeyse sınırsız imkânın heyecan verici noktasındadır. Yeni veri bilgi birikimleri, dağıtım yöntemleri ve ödeme koşullarıyla artık her müşteri için daha kişiselleştirilmiş bir deneyim sağlayabilmektedir. Müşteri beklentilerini aşmak ve güçlü bir sadakat geliştirmek için büyük bir şansa sahiptir.