ERP HABER –  Yazı dizimizin bu bölümünde Yapı Kredi ve Fortis yöneticilerinin kriz döneminde KOBİ’lere sundukları fırsatları aktarıyoruz.

“Krizi fırsatlara çevirmede en önemli kozumuz KOBİ’ler olacak”

Krizlerin her zaman kendi içinde fırsatları da barındırdığını, bu fırsatları değerlendirmek açısından Türkiye’nin en önemli kozunun büyük bir dinamizm ve cesaret ile kendi sınırlarını zorlayan KOBİ’lerimiz olduğunu düşünen Fortis Genel Müdür Yardımcısı Metin Karabiber ile bankalarının KOBİ’lere yönelik faaliyetleri hakkında konuştuk.

Bankanızın KOBİ Bankacılığı alanındaki faaliyetleri hakkında kısaca bilgi verir misiniz? KOBİ’lere nasıl destekler sunuyorsunuz?

Bugüne kadar tüm faaliyetlerimiz içinde KOBİ’ler en önem verdiğimiz müşteri segmentimiz içinde yer Fortis Genel Müdür Yardımcısı Metin Karabiberaldı. KOBİ’leri finansal olarak desteklemenin yanı sıra, bilgi birikimimizi paylaşarak onların gelişimlerine katkıda bulunmayı hedefledik. Bundan sonra da KOBİ’lere yönelik hizmet ve ürünler sunmayı bu paralelde sürdüreceğiz. Fortis olarak, bankacılık sektörünün KOBİ’lere sağladığı destekte öncü kuruluşlardan biriyiz. KOBİ’lere verdiğimiz TL nakit kredilerin, toplam kredilerimiz içindeki payını yüzde 30’un üzerine çıkardık. Ayrıca, 5.000 KOBİ müşterimize nakit yönetimi ürünü olarak T-Kart ve DBS (Doğrudan Borçlandırma Sistemi) ürünü kullandırıyoruz.

Türkiye’deki KOBİ’lerin, yüzde 11’i ile birlikte çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemde tarım sektörü ve yıllık cirosu 1 milyon TL’nin altında olan mikro segmentteki müşterilerimizin finansmanına yönelik hizmet modelimizi yeniden değerlendirdik, bu modeli farklılaştırıp yeni ürünler sunacağız. Yalın özelliklere sahip ve kolay erişilebilen bu ürünleri, hem şube ağımız, hem de diğer alternatif dağıtım kanallarımız üzerinden müşterilerimize ulaştırmayı planlıyoruz.

Diğer taraftan, orta-üst gelir segmentindeki firmalarda da nakit akışlarını düzenlemeye yönelik, esnek ödeme opsiyonları içeren, kredi paketleri ile büyümeyi ve bunun paralelinde çapraz ürün satışları ile pazarda derinleşmeyi hedefliyoruz. Ayrıca yine ticari-kurumsal firmalarımızın alt bayilerine ve tedarikçilerine Nakit Yönetimi Ürünleri (T-Kart, DBS….gibi) sunarak KOBİ kesiminde yaygınlaşmak istiyoruz.

KOBİ’lerimize ayrıca, fınansman rahatlığı sağlayacak, ekonomideki çalkantılı dönemi aşmalarında yardımcı olacak finansman alternatifleri içeren bir destek paketi sunuyoruz. Bu kapsamda, nakit akışlarını rahatlatmak için mevcut müşterilerimizin talebi olması durumunda 6 ayı ödemesiz toplam 36 ay vadeye kadar taksitlendirme yapıyoruz. “KOBİ Destek Paketi”miz kapsamında kullandırılacak kredilerde ekspertiz masrafı, kredi tahsis ücreti, dosya masrafı gibi giderleri de almıyoruz.

KOBİ bankacılığı faaliyetlerimiz kapsamında tüm perakende şubelerimizde ortalama 3 KOBİ müşteri temsilcimiz ile danışmanlık ve finansal hizmet veriyoruz. Şu ana kadar her yıl ortalama 50 yeni şube açtık ve açılan şubelerimizin genelde KOBİ’lerin yoğun olduğu ticari merkezlerde olmasına dikkat ediyoruz. Kredi yetkilendirmesi ise ağırlıklı olarak bölgelerimize delege edilmiş durumda ve bu da hızımızı önemli ölçüde artırıyor.

Sizce 2009 yılında ne gibi gelişmeler yaşanacak, krizin etkileri sizce ne yönde?
Makro pencereden baktığımızda ise, dünya ekonomisindeki kriz şu an için esas olarak finans piyasalarını zorluyor. Özellikle türev ürünler ve ABD konut kriziyle birlikte varlıklarının değeri azalan banka ve finans kuruluşları sermaye yapılarını güçlendirmeye çalışıyor. Bunun için devletlerin müdahalesinin yanı sıra, satın alma ve birleşmeler de bir seçenek oluşturuyor.

Krizler her zaman kendi içinde fırsatları da barındırıyor. Bu fırsatları değerlendirmek açısından Türkiye’nin en önemli kozu şüphesiz ki büyük bir dinamizm ve cesaret ile kendi sınırlarını zorlayan KOBİ’lerimiz olacak. Bu doğrultuda, KOBİ’lere yönelik genel yaklaşımımızda bir değişiklik olmayacak. Onları hem finansal açıdan, hem de bilgi ve know-how aktarımıyla her zaman destekledik. Bundan sonra da desteklemeye devam edeceğiz.

Şu dönemde KOBİ’lere gelecek dönem için önerileriniz neler? KOBİ’ler önümüzdeki dönem nasıl bir yaklaşım sergilemeliler?
Bu dönemde nakit akışını güçlü tutmak, verimliliği artırmak ve maliyetleri düşürmek önem taşıyor. Özvarlığını nakit kaynaklarla artırmış ve likiditesini yükseltmiş olan kuruluşlar kredilerini daha uygun maliyetlerle sağlayacak ve rakiplerine karşı avantajlı olacaklar. Fortis Türkiye olarak, her zaman, her koşulda müşterilerimize destek sağlamak ilkesi ile özellikle KOBİ’ler için, zorlaşan ekonomik koşullarda onlara destek olacağız.

“KOBİ’lere VIP hizmet modeli sunuyoruz”

KOBİ’lere yönelik VIP hizmet modeli oluşturduklarını ve bu modelle birlikte KOBİ’lerin hem ticari hem de bireysel ihtiyaçlarını tek noktadan karşıladıklarını açıklayan Yapı Kredi Perakende Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Muzaffer Öztürk ile KOBİ Bankacılığı’ndaki hedeflerini konuştuk.

Yapı Kredi KOBİ’lere nasıl destekler sunuyor?

Yapı Kredi olarak bankacılığın tüm alanlarında lider olmak ve gerek müşterilerimizin gerekse de çalışanlarımızın ilk tercihi olmak hedefiyle çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Yapı Kredi Bankası öncelikle müşterilerin ihtiyaçları paralelinde ve içinde bulundukları sektörün yapısına uygun bir şekilde her türlü kredi ve bankacılık ürün ve hizmetlerini sunmaktadır. Bu noktada Nakit Destek Kredisi, İşyeri Kredisi, Makine Donanım Kredisi, KOBİ Ar-Ge Kredisi, Franchising Kredisi, Turizme sektörüne yönelik Sezona Hazırlık Kredileri gibi tüm sektörlerdeki KOBİ lere hitap eden çok çeşitli kredilerimiz bulunmaktadır.

Nakit Yönetimi çözümleri konusunda da uzman olan bankamızda küçük işletmelere yönelik çek karnesi veya TRIO gibi ticari mal alım kartlarımızın yanı sıra, orta boy işletmelerin dahil olduğu Doğrudan Borçlandırma Sistemleri de sunuyoruz. KOBİ’lerin danışmanlık ihtiyacını inovatif bir yaklaşımla birleştirerek Türkiye’de ve dünyada bir ilk olan Kobiline platformu ile KOBİ’lere internet ve bilişim ihtiyaçları, patent bilgilendirme hizmetleri ile AB, TÜBİTAK gibi ulusal ve uluslararası kurumlarca sunulan Ar-Ge hibe desteklerinden yararlanma  konusunda destek vermekteyiz.

Yapı Kredi, KOBİ’lere kullandırdığı kredileri 2007′de sektörün üzerinde büyüterek, Türkiye genelinde KOBİ Bilgi ve Eğitim Fuarları, Anadolu Buluşmaları ve KOBİ Zirvesi ile 10.000’in üzerinde KOBi’ye ulaştı; 140 adet sanayi ve ticaret, esnaf ve sanatkar ve meslek odasıyla özel kredi anlaşmaları imzaladı. KOBİ’lerin AR-GE faaliyetlerine verdikleri önem gün geçtikçe artıyor. Bu anlamda projelerine gerçekleştirmek için ihtiyacı olan KOBİ’lere KOBİ AR-GE paketimizi oluşturduk. Paket içerisinde avantajlı finansman olanakları yanı sıra diğer bankacılık ürünlerimizi de sunuyoruz.

KOBİ’lerimizi Ar-Ge konusunda teşvik etmek üzere hibe destekleri hakkında kendilerini bilgilendiriyor, başvuru süreci ve proje yazılımı gibi bürokratik işlemlerini kapsayan bir danışmanlık hizmeti sunuyoruz. Koç.net ve Yapı Kredi tarafından desteklenen platformumuz Kobiline’da iş ortağımız Projes İş Geliştirme ile KOBİ’lerimizin Ar-Ge projelerinin tüm detayları analiz edilirken, uzmanlarımız KOBİ’lere rehberlik ediyor. İlk defa Yapı Kredi Bankası tarafından başlatılan bu danışmanlık hizmeti ile 15 Anadolu Toplantısı, yerel toplantılar ve tüm saha çalışmalarıyla beraber 7.000 firmayla buluşma, 2.500 firmayla birebir görüşme yapıldı, 584 proje yazılırken KOBİ’lere toplam 25 milyon avro hibe verilmesi sağlandı. Ayrıca son dönemde KOSGEB’in imalatçı, imalatçı esnaf ve sanatkar ve ihracat yapan firmalara yönelik Cansuyu Faiz Desteği projelerinde yer almaktayız.

2008 yılında bu alanda bankanızda ne gibi gelişmeler yaşandı, 2009 yılında ne gibi gelişmeler yaşanacak, KOBİ Bankacılığı’ndaki hedefleriniz nelerdir?

KOBİ kredilerinde oldukça başarılı bir yıl geçiriyoruz. Müşterilerimizin finansman ihtiyaçlarını en uygun şartlarla karşılayan, her sektöre yönelik değişik kredi ürünlerimizi geçtiğimiz 1.5 yıllık dönemde kullanıma sunduk. Özellikle Nakit destek, Makina donanım, İşyeri yeri alımına yönelik taksitli krediler en çok ilgi gören ürünlerimiz oldu.

Ayrıca sektörde bir ilk olan; Yapı Kredi tarafından desteklenen Kobiline platformu, Ar-Ge faaliyeti olan KOBİ’lere, ulusal ve uluslararası kuruluşların sunmuş olduğu Hibe Fonları ile ilgili danışmanlık sağlıyor ve bu desteklerden faydalanma imkanı sunuyor. İş ortakları ile birlikte bu projeleri anahtar teslim oluşturarak ilgili kurumlara sunulmasının yanı sıra proje süresince de hem takip hem de ihtiyaç duyulduğunda eş finansman imkanı veriyor.

Yine bir ilk olarak, bu kuruluşlarca desteklenmiş projelere ait Ar-Ge çıktısı ürünlerin  satışlarını arttıracak pazarlama ve satış faaliyetleri için KOBİ’lere destek oluyoruz. Ar-Ge faaliyetinde bulunan KOBİlerin ürünlerini rekabette avantajlı bir şekilde piyasaya sunmaları için alıcı firmalara da uygun ödeme koşullarında finasman imkanları sağlıyoruz. KOBİ bankacılığındaki temel vizyonumuz müşterilerimize değer yaratarak büyümek ve pazarda lider oyuncu olmak. Bu amaçla da 2007 yılından başlayarak ürün yelpazemizi ve hizmet modelimizi tamamlayarak KOBİ’lere yönelik VIP hizmet modeli oluşturduk.

Bu modelden bahseder misiniz?
Bu model ile birlikte KOBİ’lerin hem ticari hem de bireysel ihtiyaçlarını tek noktadan karşılıyoruz. Ayrıca bankamız KOBİ müşterilerimizin zamanla yarışını göz önünde bulundurarak şube işlemlerinde öncelik almalarını sağlayacak yapımız da bulunuyor. Şu ana kadar devam eden, KOBİ Bankacılığı’nda müşterilerimize değer yaratarak büyüme yaklaşımımızda herhangi bir  farklılık olmadı. KOBİ’lere yönelik  ürün yelpazemizi ve sektörel paketlerimizi  genişletmeye, yeni açılımlar sunmaya devam edeceğiz.

Yarın: Kriz Döneminde Bilişim Şirketleri ve KOBİ’lere yönelik görüş ve çözümleri

Kriz Döneminde KOBİ’lere Öneriler Bölüm 2

Kriz Döneminde KOBİ’lere Öneriler Bölüm 1

Shares: