ERP projelerinin ne kadar büyük yatırımlar olduğu göz önünde bulundurulduğunda başarı beklentisinin de yatırımın büyüklüğü ile aynı oranda olduğunu söylemek mümkündür. Bu beklentinin karşılanabilmesi adına operasyonel mükemmellik başlığı altında Login Yazılım’dan Ahmet Savaş Göktürk ile bir söyleşi gerçekleştirdik.
İçerisinde bulunduğumuz süreç çoğu zaman değişen rekabet ortamıyla daha çetin bir yapı yaratıyor. Siz bu durum için ne düşünüyorsunuz?
Bilginin dünyamızı daha güzel, hayatımızı daha anlamlı kılması için öneminin günden güne arttığı şu günlerde birçok işletmenin “yalın ve çevik üretim” ilkeleri doğrultusunda hareket etmek istediğini net olarak görmekteyiz.
Şu bir gerçek ki eğer doğru ilkeleri anlar ve uygularsak, herkesle rekabet edebilir ve bir adım daha öne geçebiliriz.
ERP projelerinin başarısında etkin rol oynayan ‘Operasyonel mükemmellik’ konusundaki görüşlerinizi alabilir miyiz?
Operasyonel Mükemmelliği incelediğimizde aşağıdaki maddelerin önemini görmekteyiz;
- Çalışma alanının organizasyonu
- Tam zamanında üretim
- Operasyonel yeterlilik
- Ürün Geliştirme
- Tedarik zinciri yönetimi
- Yönetim ve organizasyon
İşte bu ana faktörlerin alt faktörlerinin de doğru bir şekilde analiz edilmesi ve firmada “Operasyonel Mükemmellik Kültürü” oluşturulması ERP projelerinin başarılı olmasına da ciddi oranda olanak sağlamaktadır.
Saymış olduğunuz maddelerin bir ERP projesinin başarısında ne derece rol oynayacağını öngörmek mümkün müdür?
ERP projeleri firmadaki bu süreçlerin bir nevi yazılım üzerinde uyarlanması, uygulanması, yönetilmesi ve raporlamasına olanak sağlayacak verileri bilgiye dönüştürüldüğü bir teknolojidir. Yani bu ana faktörler ve bunların da alt faktörleri eğer firmada hali hazırda mevcut değilse / çalışmıyorsa ERP projesinin de beklenen düzeye ulaşmaması kaçınılmazdır.
Peki, bahsetmiş olduğunuz ana faktörlerin alt faktörleri nelerdir?
Yukarıda belirttiğimiz ana faktörlerin alt faktörlerine de değinecek olursak;
Çalışma alanının organizasyonu alt faktörleri:
- Standart iş talimatlarının sahadaki mevcudiyeti (SOP: Standard Operations Procedure)
- Standart iş talimatlarının içerik etkinliği (Content, Timing, Sequencing, Outcome)
- Standartlara göre iş yapma ve problem çözme yetisi / kültürü
- Standartların diğer alanlara yaygılanlaştırılması (Kalıp değişimi, planlı bakım vb.)
- 5S konusundaki farkındalık ve bilinç seviyesi
- 3E kuralının sistem içindeki mevcudiyeti (Easy to find, take and put it back)
- Ve diğerleri…
Tam zamanında üretim alt faktörleri:
- Yalın üretimin temelleri bilgi seviyesi
- Layout’un akışa uygunluğu
- İş analizi, hat dengelemesi, metod çalışmalarının mevcudiyeti,
- Operatör ve malzemeci görev ayrışımın bilinci, U hücre yapısının mevcudiyeti,
- Takt zamanı kavramı ve esnek üretim yönetimi
- Üretim süreçlerindeki çekme sistemini uygulama düzeyi
- Ve diğerleri…
Operasyonel yeterlilik alt faktörleri:
- Tüm süreç iş akışlarının yazılı olması (süreç / kalite el kitabı)
- Toplam kalite olgusu kavramı ve kalitenin birinci öncelik olarak algılanması
- Kalite proseste üretilir yaklaşımı (kalitenin üretim sorumluluğunda olması)
- Kalite güvence ve proses kontrol eğitimleri
- Hata önleme düzeneklerinin mevcudiyeti (poka or yoke)
- Ve diğerleri…
Ürün geliştirme alt faktörleri:
- Müşteri odaklı ürün geliştirme
- Talep oluşturan pazarlama stratejileri
- Modüler ürün ve postponement stratejisi
- Ürün ve süreç optimizasyonu
- Etkin fayda / maliyet analizi
- Ve diğerleri…
Tedarik zinciri yönetimi alt faktörleri:
- Bütünleşik talep tahminleme / planlama yapabilme yetisi
- Talep tahminleme sürecinde analitik yaklaşım
- İleri seviye yazılımlar ile pazardan gerçek zamanlı veri toplama ve kullanma düzeyi
- Kritik tedarikçiler ile üretim planlama verilerinin paylaşımı
- Ürün hayat eğrisi takibi (PLM: Product Lifecycle Management)
- Bölümler arası etkin koordinasyon (satış – üretim – tedarik)
- Etkin üretim planlama / çizelgeleme yapabilme yetisi)
Yönetim ve organizasyon alt faktörleri:
- Stratejik hedeflerin belirlenmesi
- Stratejik hedefler için etkin stratejik planın mevcudiyeti
- Stratejik planlama sürecine orta / üst kademenin katılımı
- Stratejik planlama karar verme sürecinde analitik yaklaşım
- Bölüm bazlı hedef / aksiyon planları
- Yönetimin desteği
- İnsana yatırım
- Ve diğerleri…
Operasyonel mükemmellik konusunda saymış olduğunuz ana ve alt faktörlerin sağlandığını düşündüğümüzde bir işletmenin sağlayacağı faydadan kısaca bahsedebilir misiniz?
Tüm bu ana ve alt faktörleri incelediğimizde görüyoruz ki aslında tüm bunlar ile insanları düşünmeye zorlayan bir düşünce sistemini işletmemize adapte etmiş olacağız. Mevcut hayat akışımızın yöntemlerini taze ve yeni bir vizyonla sorgulamak ve yeniden gözden geçirmemiz gerektiğinin farkına varacağız.
Ve bu süreçleri işletmemize adapte edip gerçekleşecek ERP sistemine geçiş ile de etkili bir iletişim platformu oluşturup, karar vermenin kalitesini arttırmış olmak ile birlikte yeni çözümleri keşfeden bir ekip kurmuş olacağız. Ve böylece işletmelerin sürekli gelişmesi ve iyileşmesine olanak sağlayacak verilerin bilgiye dönüşmesi ile yatırımların hız kesmeden devam etmesi sağlanacaktır.
Ve örneğin artık siparişler;
1) Acil,
2)Çok acil,
3) Son derece acil,
4) Hemen Şimdi Yap!
Gibi kategorilerde sıralanmamış olacaktır