Artan maliyetler ve enflasyon karşısında kar marjınızı koruyarak dinamik fiyatlama yapmak bu dönem rekabetteki en büyük gücünüz olacak.

Başta Türkiye olmak üzere tüm dünyada yöneticiler şimdi pandemiden çok daha büyük bir sorun ile karşı karşıya…

Artan enflasyon!  

enflasyon

Klasik ve stabil dünyada bir ürün stoğa girdikten sonra maliyeti ve buna bağlı olarak fiyatı oluşurdu. Oysa artık bir ürünün fiyatı daha stoğa girmeden oluşuyor ve an be an değişkenlik gösteriyor. Dün nakliyeye ödeyeceğiniz ile bugün ödeyeceğiniz tutar farklılık gösteriyor. Dahası firmalar stoklarındaki malı fiyatlarken aynı ürünün 1 hafta sonra yerine koyacakları bir yenisinin fiyatını da tahmin ederek hareket etmek durumunda kalıyor. 

Arkaik sistem önce satın alır, üretir, sarfeder, fire verir, satar sonra da “Aaa benim maliyetim buymuş” der. Üstüne genel giderleri de yansıtır ve ürünleri için bir fiyat belirler. Maalesef bu gün bu sistem çökmüş durumdadır. Ve bunda ısrar etmek şirketinizi batırabilir. Dinamik fiyatlama derken havayolu şirketlerinin koltuk satış oranı ve talebe göre sürekli değişen fyatlama algoritmalarından değil günlük ekonomik dinamiklere göre an be an takip edilmesi ve güncellenmesi gereken ürün ve hizmet fiyatlarından bahsettiğimizi anlamışsınızdır. 

Altıncılar nasıl çalışır bilirsiniz. Anlık olarak piyasadaki fiyatları takip ederek işlerini yaparlar çünkü her an fiyat değişir. Bana şu fiyattan 10 gram altın ayır 1 hafta sonra alacağım diyemezsiniz bir kuyumcuya. Ve kuyumcu karını da elindeki altın ile ölçer. Altın sektöründeki bu fiyatlama hassasiyeti ve refleksi örneğin bir mobilyacıda veya kumaşçıda yoktur. Bu ortamda artık her sektörden firma bir kuyumcu titizliğinde davranarak ürünlerini anlık ve dinamik şekilde fiyatlamak zorunda. Bu yeni bir yaklaşım ve zorunlu.  

“Bir işletmeyi değerlendirirken en önemli karar, fiyatlandırma gücüdür. Bir rakibe işinizi kaptırmadan fiyatları artırma gücünüz varsa, çok iyi bir işiniz var demektir.” – Warren Buffet

Peki ne yapmalısınız? 

Fiyatlandırma gücünüzü arttırmak, zihniyet ve davranışları değiştirmek dört alanda yeni yetenekler geliştirmeyi gerektirir. İthalat veya ihracat yapan, ithal girdilere bağlı ürün ve hizmet üretenler başta olmak üzere Workcube müşterilerine çok farklı araçlar sunarak enflasyona karşı direnme gücü verir. 

1- Verilerinize Sahip Olun (kaydedin- izleyin raporlayın) 

Fiyatlandırma stratejinizi, geçmiş, güncel ve gelecekteki tahmini maliyetleri birbirine bağlayan veriye dayalı içgörüler üzerine oluşturmalısınız. Güncel olarak karlılığını kaybetmiş kontratlarınızı, aboneliklerinizi gözden geçirmeli, uzun süreli müşterilerinizle güvenilir ve şeffaf bir işbirliği ortamı yaratmalısınız. 

Doğru maliyetleme ve dinamik fiyatlama için ihtiyaç duyacağınız verilerin içine enflasyon, kur değişimleri, operasyonel giderlerinizin tüm bileşenleri ve bunlardaki artışlar, anlaşma koşullarınız ve bunların karınıza etkisi, rakip fiyatları, tedarikçi fiyatlarınızdaki değişimler, vergi oranlarındaki değişimler v.b. hepsini dahil etmelisiniz. 

Eğer tüm bu verileri bütünlüklü ve merkezi olarak kaydedip anlık olarak takip edebileceğiniz, anlamlı analizler ve maliyet hesapları ortaya koyabilen bir bilgi sisteminiz yoksa satın alma uzmanlarınız, ürün yöneticileriniz, satışçılarınız günlerini excell tabloları ile boğuşarak geçirmeye devam edecekler. Belki de yanlış ve eksik maliyet hesaplarına bağlı olarak yanlış fiyatlamalarla işletmeniz ayakta kalamaz hale gelecek. Risk çok büyük. 

2- Ürün, Kategori ve Marka Bazlı Fiyatlama Stratejisine Geçin 

Kategori yönetimi, ürün yönetimi, marka ve kategori bazlı fiyatlama artık her zamankinden daha kritiktir. Workcube marka, kategori ve ürün bazında rekabeti en detaylı şekilde takip imkanı verir. Örneğin eğer hızlı tüketim ürünleri satan bir perakendeciyseniz sattığınız Coca Cola’nın fiyatının rakiplerinizden fazla olması size satış kaybettirebilir. Ancak kendi ürettirdiğiniz organik salçayı satıyorsanız onun fiyatını kendiniz belirleyebilirsiniz bu kez farklı fiyatlama yöntem ve dinamikleri devreye girer. Bu sebeple enflasyonist ortamda her ürün, kategori ve marka için farklı fiyatlama stratejileri belirlemeniz gerekecektir. Workcube size bu imkanı verir. 

Workcubede şu şekilde robotik prosesler sisteme eklenebilir. Örneğin git rakiplerin pazar yerlerinde veya internete bıraktığı izlerden en ucuz satış fiyatını bul – en pahalı satış fiyatını bul ve ürünün rekabet yönetimi kısmına otomatik ekle. Ya da AC Nielsen, Google Product, Cimri, Akakçe gibi tüketici fiyat araştırmaları, karşılaştırmaları yapan platformlardan fiyat verisi al – tedarikçinin sana deklare ettiği fiyat sirkülerini incele – sahadaki ekibimin önerdiği fiyatları da al- o ürünü veya kategori veya marka için belirlediğim rekabet stratejisine göre dinamik bir fiyatlama yap. Bu robotu isterseniz her saat, isterseniz her gece, isterseniz her 8 saatte bir çalıştırmaya ayarlayabilir ve fiyatlarınızı güncelleyebilirsiniz. İşte dinamik fiyatlama yöntemlerinden biri size. 

Ya da rakipleriniz, sizin maliyetinizin altında satış yapıyorsa sistem bu konuda da uyarı verebilir. Belki de o malı artık satmamanız gerekir – belki de o alan artık şirketiniz için bir gelecek vaad etmiyordur. Kim bilir? İşte Workcube kararı kendisi vermese de hayatınızı kurtaracak kararlar vermenizde de anlık ve gerçekçi raporlar ve uyarılar ile bu şekilde yol gösterici olur.  

3- Maliyetlerinizi Gerçek Zamanlı Verilerle ve Güncel Olarak Takip Edin 

Workcube’de maliyet sisteme girilen tüm verilerden anlık oluşur. Öngörülen maliyet ve gerçekleşen maliyet diye iki koldan ilerler. Arkaik sistemler sadece gerçekleşene bakar ve aylar öncesindeki maliyete göre bu günü fiyatlar. Bu günümüzde tam bir kamikaze batış stratejisidir. Her zaman son maliyeti esas alarak dinamik fiyatlama yapmanız gerekir. Her ne kadar Türk Muhasebe Sistemi TL olarak maliyetleri – giderleri  kaydedip takip etmeyi zorunlu kılsa da bilgi sisteminizin devletin muhasebe sisteminden bağımsız olarak maliyet hesaplarınızı farklı para birimlerinde size gösterip raporlayabilir bir durumda olması gerekir. 

Çok dövizli şekilde çalışma Workcube’de standarttır. Her finansal kayıt aynı anda 3 farklı para biriminde sistemde kayıt altına alınır. Maliyet çalıştırma otomatik ayarlanırsa, sistem gerçek zamanlı olarak maliyetlerinizi 3 farklı döviz kuru üzerinden hesaplar. 

Workcube’de örneğin fiyat robotuna şu komutu verebilirsiniz. “Benim fiyatım her zaman toplam maliyet + %25 dir” diye bir tanım yaptığınızda sistem anlık olarak maliyetlerinize göre fiyatlarınızı değiştirebilir. Dahası isterseniz bu bilgiyi otomatik olarak müşterilerinize email ile bildirebilir, hatta pazar yerlerinde satışta olan tüm ürünlerinizin fiyatlarını otomatik güncelleyebilir. İhtiyacınız ve iş bileşenleriniz ne ise Workcube projelerinde tüm bu çözümleri üretmek her zaman mümkündür.  

4- Tedarikçilerinizle dijital ortamda bütünleşin 

İster üretim yaptığınız ürünün hammaddesi ister sattığınız malın dağıtıcıdaki fiyatı olsun, isterseniz araç filonuza aldığınız yakıt, ister metal borsasında fiyatlanan hammadde olsun tüm tedariklerinizdeki fiyat değişimlerini güncel olarak bilgi sisteminize aktarmanız, hem girdi hem de operasyonel maliyetlerinizi tahminlemede ve dolayısı ile doğru ve akıllı fiyatlamada sizi bir adım öne geçirecektir. Workcube kullandığınızda tedarikçilerinizi bilgi sisteminizin bir parçası yapabileceğiniz tedarikçi portalleri kurabilir veya onların bilgi sisteminden size otomatik fiyat bilgisi gönderecek web servisler ile dijital olarak bütünleşebilirsiniz. Neyi kaça aldığınızı, ya da şu anda sattığınız ürünün 1 hafta sonra kaçtan stoğunuza gireceğini anlık görürsünüz. Bu sayede geçmiş değil, güncel değil, gelecek potansiyel maliyetlerinize göre de fiyatlama yapabilirsiniz. 

Yukarıda saydığımız tüm başlıklar sizin işinize, ürününüze, rekabetinize göre çıkabilecek farklı senaryolardır ve hepsi de %100 web tabanlı, holistik  bir sistem olan Workcube ile mümkündür ve yüzlerce müşteride pratiğe geçmiştir. 

Sizin daha rekabetçi kılmak için neler yapabileceğimizi öğrenmek ve Workcube’u yakından tanımak isterseniz bizimle iletişime geçin ya da linke tıklayın.

Shares: