Sadece 2012′de, insanlık tarihinin beş bin yılda ürettiği kadar veri ürettiğimizi biliyor musunuz? Ya da bu yıl sonuna kadar, dünyadaki akıllı cihaz sayısının insan sayısını geçeceğini? Veya, 2020′de 50 milyar cihazın internet ortamında birbirine bağlanabileceğini?

makinelerin-kontrolu

Ne yazık ki, biz kısır siyasi çekişmelerin çorak ortamına mahkum olurken, dünyanın geri kalanında teknoloji yatırımları büyük bir hızla artıyor. Tüm kıtalarda yeni teknolojilere ve insan kaynaklarına yatırım yapılıyor. Bilgiler buluta taşınıyor. İnternet bağlantılı giyilebilir cihazlar geliştiriliyor. Eğitim programları güncellenerek gençler geleceğe hazırlanıyor. Biz de, bir an önce tüm enerjimizi yeni çağı anlamaya ve teknolojideki rekabetçi gücümüzü artırmaya yöneltmek zorundayız. Aksi takdirde sonsuz bilgi okyanusunda yanlış kararlar alarak ve rekabetçi gücümüzü yitirerek, küresel oyunun dışında kalabiliriz.

Makineler Çağında Pazarlama ne yapmalı?

Geçen hafta İstanbul’da Salt Galata’da, Avea ana sponsorluğunda düzenlenen Web 3.0 Konferansı’nda Makineler Çağında Pazarlama konusu tartışıldı. Aralarında Avea, IBM, SAP, Gfk, United People, Denizbank, Intel, Samsung, Google, Ericsson, Yandex, Cisco, BBDO markalarının üst düzey yöneticileri ve akademisyenlerin bulunduğu 28 uzman, teknolojinin yaşamımız üzerindeki etkilerini irdelediler ve çözüm önerileri sundular. Konferansta “Gelecekte Ne Olacak?” başlıklı paneli yöneten Avea Mobil Bağlantı Direktörü Baran Yurdagül’ün dediği gibi, Türkiye olarak, teknoloji alanında “gerçek ihtiyaca cevap veren çözümler geliştirmek ve bunları hızlı üretmek” zorundayız. Bu yüzden, konferansta öne çıkan 8 temel gerçeğe dikkat çekmek istiyorum.

1. Her şey birbirine bağlanıyor:

Bugüne kadar telefonlar ve bilgisayarların birbirine bağlı olduğu bir dünyada yaşadık. Önümüzdeki günlerde, sadece makinelerin değil, üzerimizdeki giysilerin bile içlerindeki küçük çip’lerle internete bağlanabileceği bir ortam bizi bekliyor. Avea Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Dehşan Ertürk’ün verdiği bilgiye göre, bugün 12 milyar olan internete bağlı cihaz sayısı 2020′de 50 milyarı geçecek. 2014′te saniyede 99 cihaz internete bağlanırken; 2020′de ise bu rakam 255′e ulaşacak. Cisco Orta Doğu ve Avrupa Direktörü Ahmet Hasanbeşeoğlu, her şeyin internete bağlanacak olmasının, önümüzdeki 10 yıl için 19 trilyon dolarlık katma değer sağlanacağına dikkat çekiyor.

2. 2015′de herkes mobil telefon sahibi olacak

Konuşmasında ‘2014′ün Teknoloji Trendleri’ni anlatan Gfk Türkiye Genel Müdürü Fulya Durmuş, 2015′de dünyadaki her bireye bir mobil telefon düşeceğini belirtti. GFK’nın raporlarına göre, akıllı telefonlar giderek daha büyük, daha ince, daha hızlı ve daha iyi bağlantılı bir hale geliyor. Cep telefonu, tüketici ihtiyaçlarının tümünü karşılayabildiği için, önemi daha da artıyor. Bilgisayarların performansı gelişiyor, boyutları küçülüyor. MP3çalarlar gibi bazı kategoriler kullanımdan kalkıyor. Yeni ürünlerin piyasaya sunulması ve tüketicilere faydasının anlatılmasında perakende kritik bir öneme sahip olmayı sürdürüyor.

3. Karar veren makineler geliyor

Dünyada toplanan bilgi sürekli olarak artıyor. Veri okyanusu, insan beyninin analiz etmesi mümkün olmayan boyutlara ulaşıyor. Intel Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Yalım Eriştiren’in verdiği bilgiye göre, mevcut bilgi ve depolar 2020′de 16 kat artacak. Yandex Ürün Pazarlama Direktörü Andrey Sebrant’ın konuşmasında altını çizdiği gibi, tüm sistemler çok hızlı algoritmalara bağlı olarak çalışıyor. Pek çok sektörde, düşünen adamın yerini büyük server’lar almış durumda. Yakın bir gelecekte, bilgisayarlar veri toplamak ve analiz etmek dışında, karar süreçlerine dahil olacaklar. İnsanlara göre, daha hızlı, derinlikli ve hatasız düşünebildikleri için, yavaş düşünen insan beyninin yaptığı tüm işlemleri ele geçirecekler.

4. Teknoloji tecrübenin önüne geçiyor

İnternette toplanan bilgiyi analiz etmek üzere geliştirilen sistemler, insanlarla kıyaslandığında çok daha sağlıklı tahminlerde bulunabiliyorler. Bir başka deyişle, tecrübe teknolojinin gücü karşısında değerini yitiriyor. SAP Türkiye Pazarlama Direktörü Erdem Aksakal, CEO’ların müşterilerini anlamakta yetersiz kaldığını belirtiyor. Yapılan bir araştırma, CEO’ların yüzde 80′inin üstün bir müşteri deneyimi sunduklarını düşünürken, müşterilerinin sadece yüzde 8′inin memnun olduğunu ortaya koymuş. Aksakal, kuruluşlara, analitik öngörü modelleriyle, müşterilerini gerçek zamanlı olarak takip etmelerini, onların kullanım alışkanlıklarını inceleyerek, adımlarını veriler doğrultusunda atamalarını salık veriyor.

5. Mobil bankacılık hızla büyüyor

Denizbank Dijital Strateji, Pazarlama ve Performans Yönetimi Grup Müdürü Tolga Yurteri’nin verdiği bilgiye göre, mobil bankacılık işlemlerinin oranı, yüzde 114′lük bir artışla, 2013′te yüzde 33′e çıktı. Dünyada, 163 milyon dolar olan işlem hacminin, 2017′de 721 milyar dolara erişmesi bekleniyor. Yurteri, 1990 sonrasında doğan Z kuşağı çocukların finansal farkındalığının yüksek olduğuna, bu kuşağa ait her üç çocuktan birinin para biriktirdiğine ve telefonunda bütçe planlaması yapan mobil uygulamalar kullandığına dikkat çekiyor. Yurteri, tüm sektörlerin, Türkiye’de 6.2 milyon online çocuk bulunduğunu, bu grubun yüzde 59′unun karne hediyesi olarak tablet istediğini, 2 yaşındaki çocukların cep telefonu kullanım oranının yüzde 38, cep telefonuna sahip olma ortalama yaşının 13 olduğunu gözden kaçırmaması gerektiğini hatırlatıyor.

6. Medya planlama değişiyor

United People CEO’su Emre Faks, reklam kampanyaları için medya planlama işlemlerinin de tümüyle makineler tarafından yapılacağına dikkat çekiyor. Türkiye’de de mobil reklam dağıtımının başladığını söyleyen Faks, yüzde 100 doğru ölçüm, çoklu optimizasyon, detaylı veri analizinin yapılabildiğini vurguluyor.

7. Pazarlama kişiselleşiyor

IBM Türkiye ve Afrika Satış Müdürü Andrew Gouh, makineler çağında başarılı olmak isteyen şirketlere, müşterilerini yakından tanıyarak, onların ihtiyaçlarına göre özel yaklaşımlar geliştirmelerini tavsiye ediyor. Müşterilerin deneyimlerini izleyebilmek, onların ne yapıp yapmadığını anlamak kritik bir önem taşıyor. Bu yüzden, şirketler internet sitelerini ziyaret edenlerin davranışlarını doğru analiz etmeli. Kullanıcıların nelere, ne kadar süreyle baktığını , hangi noktada vazgeçtiklerini raporlamalı ve bu doğrultuda verimliliğini artırmanın yollarını aramalı.

8. Giyilebilir teknolojiler sağlıklı ve eğlenceli çözümler sunacak

Samsung Türkiye İçerik Müdürü Burak Emiralp’a göre, giyilebilir teknolojiler hayatımıza sağlık ve renk katacak. Yakında, uzağı görebilen kontakt lensler, duruş bozukluklarını düzelten kemerler, ayak sağlığını takip eden çoraplar, ruh durumunu gösteren kazaklar gibi pek çok ürünü kullanmaya başlayacağız.

Kaynak: http://saphaber.net/sap-erp/dunya-makinelerin-kontrolune-geciyor-biz-ne-yapacagiz/