Dijital teknoloji ile olan deneyimimizde, içinde bulunduğumuz bilgi çağında şu ana kadar hiç deneyimlemediğimiz kadar büyük bir hızda ustalaşıyoruz: bilgiye erişmek, onu üretmek ve kullanmak, hızlı ve daha hızlı… Bilgiye erişimde ve kullanımda yapay zeka, makine öğrenimi, otomasyon ve dijital asistan gibi yeni nesil teknolojilerle her geçen gün yeni bir hız rekoruna imza atıyoruz. İnsan kaynakları yönetimi ekiplerinin bir parçası olmak için işte tam da bu yüzden en zorlayıcı ve aynı zamanda da en heyecan verici dönemdeyiz.
Dijital dönem, yeni nesil teknolojiler sayesinde insan kaynakları yönetim ekiplerinin bir parçası olacak. Bu anlamda İnsan Kaynakları yöneticilerini destekleyecek ve çalışan deneyimini arzu edilen seviyelere ulaştıracak çözümler sadece günümüz ihtiyaçlarını karşılamamalı, aynı zamanda sunmakta olduğu vizyon ile yeni nesil teknolojilere ve geleceğe yatırım yapan çözümleri de kapsamalı. Örneğin Oracle’da İnsan Kaynakları Yönetimi alanındaki çözümlerimizi geliştirirken yapay zeka, makine öğrenimi, dijital asistan, blockchain ve sanal gerçeklik gibi yeni nesil teknolojilerin inovatif uygulamalarını kullanıyoruz. Böylelikle, insan kaynakları yönetiminde alışılan süreçler yerini kullanıcılara daha çevik, mobil, akıllı ve kişiselleştirilmiş deneyim sunan süreçlere bırakıyor.
İnsan kaynakları yönetiminde karşılaşılan günümüzün en zorlayıcı iki temel alanı doğru yeteneğin kuruma çekilmesi ve yeteneğin elde tutulması olarak karşımıza çıkıyor. Yeteneğin keşfi ve temini sürecinde, yapay zeka ve makine öğrenimi kurumun ihtiyacına en uygun adayı teşhis edebiliyor. Böylelikle iş başvurusunda bulunan ve sayısı yüzleri hatta bazen binleri bulabilen yeteneklerin hem hepsinin objektif bir şekilde gözden geçirilmiş olduğundan hem de doğru yeteneğin doğru pozisyona yerleştirildiğinden emin olabiliyoruz. Örneğin 59 ülkede 157 bin çalışanıyla 100 milyonun üzerinde müşteriye hizmet veren AXA Sigorta, yapay zeka ile desteklenen, Oracle Bulut Teknolojisi’ndeki modern uygulama süreci sayesinde aday temini süresini 3 haftadan 2 güne indirdi. Böylelikle AXA Sigorta İnsan Kaynakları fonksiyonu yüksek rekabet altındaki sektörde, iş kollarının ihtiyaç duyduğu yüksek hız ve çevikliği en başarılı şekilde sunabilmektedir.
Yeni nesil teknolojileri kullanarak zorlayıcı olmaktan çıkartıp heyecan verici hale getirebildiğimiz konulardan birisi de yeteneği kuruma bağlılığı yüksek bir şekilde elde tutmak. Kurumlar için bu süreç daha da zorlayıcı bir hal alabiliyor. Artık insan kaynakları ekipleri ve yöneticiler, yeni nesil teknolojilerin gücü ile çalışanların işten ayrılma ihtimalleri ve gelecek dönem performansları üzerine tahminleme yapabiliyor. İşten ayrılma ihtimallerinin artma eğilimi gösterdiği, özellikle de yüksek performans ve yüksek potansiyel sahibi çalışanların bağlılığının yükseltilebilmesi için proaktif olarak iyileştirici aksiyonlar alınabiliyor. Bu tahminlemelerin yapılabilmesinde temel kritik nokta, çok farklı kaynaklardan gelecek verilerin gerçek zamanlı, tekil bir veritabanı yapısıyla yönetilebilmesini destekleyecek teknoloji çözüm partnerine sahip olmak. Oracle olarak sunduğumuz bu yeni nesil çözümlerle müşterilerimizin benzeri görülmemiş başarılara imza atmasını sağlayabiliyoruz. Örneğin Cummins 60 bine yakın çalışanıyla endüstriyel üretimde bir dünya lideri ve yeteneklerini yönetebilmek, potansiyellerinin farkında olabilmek Cummins’in fark yaratan başarısını sürdürebilmesindeki en kritik başarı faktörlerinden. Oracle ve Cummins, insan kaynakları alanında birlikte çalışmaya başlamadan önce Cummins için yetenek ve potansiyel değerlendirme süreci 12 haftanın üzerinde sürüyordu ve raporlamasının yapılabilmesi için de 3 hafta daha gerekiyordu. Ancak Cummins artık bu 15 haftalık sürecini yalnızca 2 haftada tamamlıyor ve çözümün analitik becerileri sayesinde raporlama artık ayrı bir adım olmaktan çıkıp gerçek zamanlı olarak iş kolu yöneticileri tarafından herhangi bir ihtiyaç anında bir tık ile görüntülenebilir durumda.
Özetle, insan kaynakları ekipleri çalışan deneyimini bugüne kadar hiç yönetmedikleri şekilde, yönetmeden yönetebilir hale geldiler. Akıllı ve mobil kullanıcı deneyimi sayesinde çalışanlar ve yöneticileri kendi kendine süreçleri yürütebilir hale getirip, tekrarlı süreçleri de otomasyon ve makine öğrenimi gibi teknolojiler ile kendi kendine ilerleyebilir hale getiriyoruz.
Zorluklar teknoloji sayesinde ortadan kaldırılırken, insan kaynakları profesyonelleri olarak yapmamız gereken tek şey arkamıza yaslanıp geleceğin yeteneklerini, geleceğin organizasyonlarını ve geleceği yaratmak.
Oracle Türkiye Kurumsal İş Uygulamaları ERPM Ülke Direktörü- Ayşegül Dedeoğlu