ERPHABER – SOA ve POA – Web servislerinden Süreç Odaklı Mimari’ye.

SOA Servis Odaklı Mimari anlamının kısaltmasıdır ve günümüzde yazılım sektöründe global bir trend olarak yerini edinmiştir. SOA’nın avantajı dağıtılmış işlemlere ulaşmak için çok iyi bir mimari sağlamasıdır. Servis kolaylıkla çalıştırılıp kullanılabilir. Sistem, servis durduğunda aynı türde servisi bulmak için servis dizinini tarayabilir. Ancak gerçekte SOA kullanan bir sistemin kolay olmadığı mühendislerce fark edildi. Bunun nedeni ise, SOA servis yönelimine odaklanırken, yazılımcıların sistemi tasarlarken odak noktalarının ana hedefler olmasıdır. Örneğin, şirketin her çalışanı bir servis sağlayıcıdır ve şirketin belli bir hedefe ulaşmasında tüm ekibe destek olacak şekilde çalışır. Ancak şirketin bakış açısından, çalışanları bulmak kadar, verilen görevleri tamamlamaları için bu çalışanlardan güçlü ekipler oluşturmak da çok önemlidir. Bu entegrasyon faaliyeti bir kurumsal süreç veya servis odaklı süreçtir (SOP). Bu yüzden, Süreç Odaklı Mimari (POA) kavramı çeşitli servislerin entegrasyonunda kullanılmak için önerilmektedir. Ayrıca, her servis zincir süreçlerden oluşabilir. Kısaca SOA, bileşenlerin iletişim ve yönetimine odaklanır. Fakat POA bu bileşenlerin nasıl kullanılacağına ve nasıl kullanışlı hale geleceğine odaklanır.

POA SÜREÇ ODAKLI MİMARİ’NİN FAYDALARI

POA, SOA’nın üzerine kurulmuştur. Dolayısıyla, yüksek düzeyde entegrasyon, modülarizasyon, yüksek tekrar kullanılabilirlik oranı ve esnek uzantılar gibi SOA’nın faydalarına da sahiptir.
Bakımı kolaydır, esnekliği arttırır: Süreçler, diyagramlar kullanılarak ifade edilebildiği için, değişiklikler sadece sürükle-bırak özelliği ile yapılabilmektedir.
Hızlı oluşturma: BPM(Business Process Management) sisteminin desteğine sahip POA, sadece bir kavram ve protokollerden ibaret olan SOA’dan farklıdır. Mevcut BPM sistemi kullanılarak, bir POA sistemi kolaylıkla kurulabilir.
Yazılım sistem geliştirme tarihçesine bakıldığında, sistemler karmaşıklaştıkça, insanlar temel bileşenleri arttırmanın yollarını aramaya başladılar. Böylece, yazılımdaki satırlar prosedürlere ve nesnelere dönüştü. Bugün, servisler sistem tasarımını basitleştirecek temel bileşenler olarak görülüyor. Servise bağlı protokoller standartlaştıkça,  “İnternet Etkisi” ile daha çok servis ortaya çıktı ve sistem oluşturma süreci her seferinde sıfırdan başlatılmadı. Daha çok, mevcut olan servislerin üzerine yenileri inşa edilerek, artı yönde bir döngü başladı.
21. yüzyıl BPM sistemi, işletmelere daha hızlı olma imkanı vermeli, insanları, süreçleri ve bilgiyi etkili bir biçimde birbirine bağlamalı ve sürekli değişen iş çevresine karşı firmanın daha hızlı aksiyon alabilmesine imkan vermelidir.
Dolayısıyla, yakın gelecekte sistem geliştirme birçok farklı servisin entegrasyonuna odaklanacak; bu nedenle de POA (Süreç Odaklı Mimari) en iyi çözüm olacaktır.